Aalsmeer

Groei & Bloei Aalsmeer Consumententoets, een overzicht

In 1995 heeft Groei & Bloei Aalsmeer iets nieuws ontwikkeld, de Consumententoets. Een middel om de kweker te helpen zijn product onder de aandacht te brengen, en de consument te laten zien wat voor moois er op de markt is. Wel 25 plant producten per jaar zijn er getoetst door zo’n 100 consumenten toetsers. Is de plant klaar om de markt op te gaan? Valt de plant wel in de smaak? Lees in het volgende artikel meer over de Consumententoets.

Groei & Bloei Aalsmeer heeft altijd al een sterke band met kwekers gehad. Vanuit het verleden zijn altijd veel kwekers lid geweest van onze afdeling. Op een gegeven moment ontstond de behoefte, om een antwoord te vinden op de vraag van de kweker: Hoe haak ik, als kweker, in op de wens van de consument? Wat wil de consument en wat betekent dat voor mijn product?

De manier om dit te doen was een Consumententoets ontwikkelen. De kweker leverde 100 planten in die gratis bij 100 consumenten werden uitgezet. De consument moest bij het ophalen van de plant een vragenlijst invullen waarin de eerste indruk van de plant werd beoordeeld, en werd vervolgens geacht om daarna de plant thuis zoals gebruikelijk te verzorgen.

Na een periode, passend bij de plant, moest de consument een eind vragenlijst invullen. Om een goed beeld te krijgen, werd op deze vragenlijst aandacht besteed aan de standplaats van de plant, de behandeling van de plant en het uiteindelijke uiterlijk van de plant.

Van al deze gegevens werd een rapport gemaakt. Oorspronkelijk door een medewerker van Productschap Tuinbouw, maar uiteindelijk door een vrijwilliger van Groei & Bloei Aalsmeer. Hieruit viel goed te beoordelen of een plant in de smaak viel, maar ook of een plant überhaupt geschikt is om voor de verkoop aan te bieden. Sommige planten bleken eerst nog wat meer doorontwikkeld te moeten worden. Andere planten waren goed genoeg, maar vielen gewoonweg niet in de smaak bij de consument. De meeste planten waren echter klaar om de markt op te gaan.

Om de kweker te helpen planten te promoten, werd de website www.consumententoets.nl opgericht. Hierop kwamen alle planten te staan die een voldoende scoorden bij onze Consumententoets, met vermelding van de naam van de kweker en via welke kanalen de plant aangekocht kon worden.

Achter de schermen was dit een behoorlijke organisatie. Vanuit de club werd binnen afdeling Aalsmeer gezocht naar 100 consumenten om de planten te toetsen. Per jaar ging dit om zo’n 25 verschillende producten. Uiteindelijk werden er zelfs planten uitgezet naar afdelingen van Groei & Bloei elders in het land om alle kwekers te kunnen helpen.

Voor het uitgeven van de planten was er ook een flinke groep vrijwilligers om dit logistiek in goede banen te leiden. Hiervoor vonden we aanvankelijk onderdak bij het Proefstation in Aalsmeer. Toen het Proefstation verhuisde konden we terecht bij het Wellant College Aalsmeer in de kassen achter de paardenbak. Ook hier hebben we jarenlang met plezier vertoefd.

Vele veranderingen binnen de kwekerswereld hebben we als Consumententoets meegemaakt. Uiteindelijk is de kwekerswereld echter zo veranderd, dat aan de Consumententoets geen behoefte meer was. In 2019 is besloten om deze activiteit, die al sinds 1995 bestond, te beëindigen. We kijken met veel plezier terug op deze periode.

Wilt u een rapport zien, ga dan naar onderliggende pagina.