Aalsmeer
bekijk online

April doet nog steeds wat hij wil!

In de groeiwijzer van maart schreef ik dat maart ons zou kunnen verrassen en dat gebeurede maar ook april heeft nog van alle winterachtige trekken .

We beleefden bijzonder goed geslaagde activiteiten. De voorjaars workshop was goed bezet en heel gezellig en de workshop “Hanging Basket” waren we met 34 deelnemers ook goed  bezig. Als deelnemer mag u gerust tussentijds even gaan kijken hoe de ontwikkeling is met uw basket. Intussen gaat de invulling van de Geranium markt volgens de geraniummarkt commissie volgens plan.

2023: Jaar van de Sering

De seringencultuur in Aalsmeer is wereldvermaard en toch relatief onbekend bij het grote publiek. Museum Historische Tuin heeft 2023 uitgeroepen tot het Jaar van de Sering en zal op diverse manieren aandacht besteden aan dit thema. In dit jaar zijn er vele activiteiten. Een tentoonstelling in de Historische tuin, een tentoonstelling in het Flower Art Museum, seringenvaarttochten op de Westeinder, tentoonstelling in het oude Raadhuis, een themadag en bezoek het Seringenpark. Kijk voor details op www.historischetuinaalsmeer.nl.

Flora Grafica 12 MAART T/M 4 JUNI 2023

Vanaf zondag 12 maart presenteren wij Flora Grafica, historische bloemenaffiches uit de 20e eeuw. In deze tentoonstelling staat de verzameling centraal die het Flower Art Museum enkele jaren geleden in ontvangst mocht nemen van Bloemenbureau Holland. De in het bloemenvak vermaarde arrangeur A.P. Csizik verzamelde meer dan honderd affiches van bloemententoonstellingen uit de periode 1909 - 1971. Affiches werden in deze jaren nog prachtig geïllustreerd, veelal door (grafisch) kunstenaars. De collectie biedt dan ook een fraai overzicht van zowel de bloemenpromotie als verschillende kunst- en ontwerpstijlen.

Dankzij steun van tuinbouwfonds Stimuflori konden wij de collectie geschikt maken voor een grote tentoonstelling en een publicatie. In de tentoonstelling zijn ca. 100 affiches te zijn. Daarnaast vroegen wij kunstenaars Maaike Dias Krijtenburg, Rob de Heer, Jesper Krijgsman en Saskia Wagenvoort om een eigentijds bloemenaffiche te ontwerpen. Het resultaat hiervan is ook te zien in de tentoonstelling.

In de laatste week van maart was er een masterclass bloemschikken in het museum. Ook deze prachtige bloemdecoraties zijn nu te zien.

Ruilmarkt tijdens de Geraniummarkt

Ruilmarkt

Zoals elk jaar is er weer de mogelijkheid om uw teveel gezaaide plantjes van bloemen of groenten te ruilen of verkopen. Heeft u planten gescheurd en er nu teveel? neem ze mee.

Meldt u aan bij >vlietvan.w@kpnmail.nl<.

Themadag Seringen op zaterdag 22 april

Vanwege het Jaar van de Sering organiseert de Historische Tuin op zaterdag 22 april een Themadag Seringen. Van 11.00 tot 16.00 uur zijn er allerlei activiteiten rond deze typisch Aalsmeerse teelt. Zo wordt het enten van seringen gedemonstreerd, laten kwekers hun mooiste producten zien en worden jong en oud uitgedaagd met een seringen zoekspel. Ook geven medewerkers verzorgingstip en is Stichting De Bovenlanden aanwezig met een informatiestand. Om 11.30 en 14.30 uur zijn er speciale seringenrondleidingen en op deze dag kan er ook gevaren worden met Westeinder Rondvaart. In de boerderij is een tentoonstelling over de seringenteelt ingericht en in de veilingzaal draait een film.

Voor de Themadag Seringen geldt de normale entree. Museumkaarthouders en donateurs hebben gratis toegang. Meer informatie over het Jaar van de Sering staat op www.historischetuinaalsmeer.nl/beleef/jaarvandesering.

Jaarvergadering

Heel tevreden met de grote opkomst hebben we onze jaarvergadering gehouden in het Flower Art Museum. Marika en Henk werden herkozen en in de kascommissie zal Ineke de Wijn de plaats van Berend gaan innemen. De presentatie van Jan Willem de Vries sprak velen aan en verbaasden zich dat er zoveel techniek aan te pas komt om een bos bloemen of een doosje tomaten op tafel te krijgen.

Moeder(Vrijwilliger) van 2023

Wij hebben voor dit jaar gekozen voor de vrijwilliger van het jaar. Jan Maarsen is daarvoor gekozen. Omdat hij tijdens de markt in Duitsland is met anderen van de Doopsgezinde Kerk zullen we hem op 23 april opzoeken tijdens de open dag op de Historische Tuin. Daar is hij elke morgen aanwezig om mee te zorgen dat  daar alles de aandacht krijgt die nodig is. Mevr.( Miekje ) Hoffscholte zal de uitreiking doen s’middags rond 14.00 uur. Komt u ook ?

Lezing 'Aquarelleren voor Prins Charles'

Anita Walsmit Sachs is voormalig hoofd tekenkamer van het Herbarium van de Rijks Universiteit Leiden. Op haar initiatief werd in 2006 de Vereniging van Botanisch Kunstenaars Nederland opgericht. Zij is dan ook een van de boegbeelden van de botanische kunst in Nederland. Een bijzondere eer viel haar ten deel toen zij in 2008 als enige Nederlandse kunstenaar een bijdrage mocht leveren aan het Highgrove Florilegium, een exclusieve set boeken met de botanische collectie van de Britse Prins Charles. Voor deze uitgave schilderde zij de witte sering Mme Lemoine naar een voorbeeld afkomstig uit de Historische Tuin in Aalsmeer.

Momenteel neemt Anita in het Flower Art Museum deel aan de tentoonstelling 'Seringen in de kunst'. In dit kader geeft zij hier op zaterdag 8 april een lezing over haar bijzondere opdracht voor het plantenboek van Prins Charles. De lezing begint om 15.30 uur. Kosten: € 5,- + museumentree. Tickets reserveren is mogelijk via www.flowerartmuseum.nl/agenda of door een mailtje naar info@flowerartmuseum.nl.

Afbeelding: Syringa vulgaris - Anita Walsmit Sachs (dit is niet de afbeelding uit het Highgrove Florilegium).